Jakość
Wybieraj zawsze dobrej jakości papier, odwdzięczy się za to Twoja praca a efekty będą mówić same za siebie. Najlepszy papier powinien być wolny od kwasów (acid-free). Obrazy, które mają być w przyszłości profesjonalnie przechowywane muszą mieć neutralne PH.
Struktura
Wybieraj papier z właściwą strukturą, która zależy od Twojego stylu malarstwa. Siła ciśnienia w procesie kompresowania papieru determinuje jego powierzchnię. Papier do malarstwa akwarelowego tłoczony na gorąco jest idealnie gładki natomiast papier tłoczony na zimno ma delikatnie chropowatą powierzchnię – dobrze utrzymuje farbę ale czasami jest zbyt ziarnisty. Trzeci rodzaj to szorstki papier, który jest zupełnie luźno skompresowany. Oczywiście wybór zależy od tego jaki efekt chcesz osiągnąć. Struktura jest bardzo ważna, ponieważ definiuje zachowanie papieru podczas nakładania i absorbowania farby. Działa to analogicznie jak wchłanianie wody prze ręcznik papierowy i lnianą ściereczkę. Ręcznik kuchenny pochłonie więcej wody ponieważ ma więcej przestrzeni między włóknami co pozwala cieczy wchłonąć głębiej w strukturę. Kierując się wyborem papieru pamiętajcie o jego właściwościach.
Papier tłoczony na gorąco (hot pressed)
- Bardzo niewiele pigmentu przenika poza wierzchnią warstwę papieru
- Nie do końca odpowiedni do generalnego malowania akwarelami, bardziej pasuje do tworzenia detali lub przy użyciu tuszu czy markerów . Idealny jednak dla gwaszy i tempery.
- Nie zadziała w tym przypadku technika mokre na mokre powodująca rozmycie kolorów
- można nałożyć warstwę podkładu
Papier tłoczony na zimno (cold pressed)
- niektóre pigmenty mogą wniknąć głębiej we włókno
- obraz powstaje z aksamitnym efektem wykończenia
- sprawdzi się technika mokre na mokre z dyfuzją kolorów, należy jednak kontrolować stopień uchodzenia farby (zdecydowanie dobrym wyborem będzie blok Hahnemule Tiepolo, na jego stabilnej powierzchni o strukturze harmonicznej tektury, kolory stają się intensywne bez odbarwień. Papier zapewnia doskonałe zachowanie pod względem przepływu kolorów.
- bardzo dobrze odnajdzie się w technice skrobania skał przy pomocy kardy kredytowej
- nie do końca odpowiedni w technice nakładania farby suchym pędzlem (jeśli chcemy stworzyć krzewy i drzewa)
- idealna powierzchnia do mieszania techniki akwareli z pastelami
Szorstki papier (rough)
- pigment wchłania się bardzo głęboko we włókna. Technika mokre na mokre sprawdzi się nawet u początkujących artystów
- z powodzeniem można nakładać podkład
- szorstka powierzchnia dobrze współpracuje z suchą techniką dla uzyskania efektu falujących liści
- ciężej jest usunąć niechcianą farbę np. za pomocą butelki z wodą ze sprayem.
Ciekawostka: Najlepszy papier jest w 100% materiałowy czyli zrobiony raczej z bawełny lub lnu niż z celulozy. Trwają w nieskończoność bez stawania się kruchymi i zżółkniętymi, tak jak dzieje się z czasem z papierem z drewnianej pulpy. Takimi cechami odznacza się papier Hahnemuhle Cezanne. 100% bawełniany, wykonany w technice Mould Made, naturalnie biały, bezkwasowy, odporny na działanie światła oraz bardzo odporny na proces starzenia się.
Gramatura
Wybieraj papier według gramatury. Zazwyczaj gramatura waha się od 70 g/m do 350 g/m. Średnia, bardzo często wybierana przez artystów gramatura to 140 g/m (np. blok Canson Student 160g). Dobrze aby papier miał również adnotację na okładce, że jest do malarstwa akwarelowego lub wodnego. 90 m/g – można powiedzieć że papier nie nadający się się do malarstwa, ale jest dobry do drukowania i szkicowania;) 140 m/g – musi być wcześniej naciągnięty aby uniknąć falowania/marszczenia > 300 m/g - nie wymaga naciągania ale jest jednocześnie najdroższy (np. papier Leonardo Hahnemuhle 600g), zbyt mokry również się pofaluje więc wymaga przypięcia przed rozpoczęciem malowania.
Gruntowanie papieru
Dodanie do papieru roztworu żelatyny lub kleju kostnego powoduje uszczelnienie struktury oraz zmniejsza efekt wchłaniania się farby. Dodatkowo farby akwarelowe lub tusze pozostają błyszczące. Zachowany zostaje także efekt ostrych linii i kształtów. Jednocześnie nadaje mu odrobinę sprężystości i sztywności. Zabieg ten nie jest tak istotny w technice suchej. Dodawanie kleju może odbywać się w trakcie produkcji papieru poprzez dodanie do celulozy jeszcze w płynnym stanie lub zewnętrznie jak papier jest już uformowany i wyschnięty. Warto zatem zwrócić uwagę wybierając papier czy został poddany temu procesowi.
Wskazówki
Naciągaj papier zanim rozpoczniesz malować jeśli jest lżejszy niż 300 g/m. Dzięki temu zabiegowi, papier nie będzie się wyginać po nałożeniu farby oraz będzie prawidłowo schnąć. Zmocz papier na około minutę, zanim całkowicie pochłonie wodę. Nałóż papier na deskę/tablicę, sztalugę/ oraz wygładź go rozpoczynając od środka na zewnątrz i przypnij/przymocuj taśmą.
Rozważając zalety i wady każdego z rodzajów papieru i stojąc przed wyborem odpowiedniego, należy się zastanowić nad naszą koncepcją obrazu. Jeśli sceny mają zawierać sporo liści widzianych z bliska najlepszy będzie szorstki papier. Z kolei pojawienie się kształtów, konturów , które wymagają kontroli jak w przypadku małych detali najlepszy będzie papier tłoczony na gorąco. Mieszkanie różnych produktów, dodawanie tekstury sprawdzi się idealnie na papierze tłoczonym na zimno, podobnie jak malowanie kwiatów kiedy zależy nam na aksamitnym wykończeniu.