Pędzle składają się z trzech najważniejszych elementów - uchwytu, skuwki, włosia. Najważniejszym wyznacznikiem przy wyborze pędzla jest rodzaj włosia, każde z nich charakteryzuje się innymi cechami przystosowanymi do danej techniki malarskiej. Istnieje kilka podstawowych rodzajów włosia używanego do produkcji pędzli artystycznych.
RODZAJE WŁOSIA
Kolinsky - sobolowy
Ekskluzywny pędzel najwyższej jakości. Jego nazwa myląco może nawiązywać do włosia uzyskiwanego z sobola. Pochodzi jednak ze zwierzątka, odmiany norki z rodziny łasicowatych zamieszkałych w określonym obszarze Syberii, którego ogon tworzy warstwę niepowtarzalnej jakości. Jest to najbardziej powszechny w użyciu pędzel w technice akwareli ze względu na jego elastyczność i gładkość. Długi, stożkowy, z cienką końcówką, włosie, które posiada uwalnia kolor bardzo delikatnie. Pędzle z serii Kolinsky służą użytkownikom na lata.
Czerwony soból
Włosie uzyskiwane z rodziny łasicowatych o czerwonym kolorze. Włosie o mniejszej wartości niż wcześniej, bardzo dobra jakość przez co może być tańszą alternatywą do droższych pędzli Kolinsky. Idealny do techniki akwareli, gdyż doskonale absorbuje farbę. Wykorzystywany jest również w malarstwie temperowym, akrylowym i do wykonania drobniejszych szczegółów w malarstwie olejnym.
Włosie wole/bawole
To włosie w czarnym lub brązowym kolorze jest bardzo elastyczne, wytrzymałe i ekonomiczne. Te cechy sprawiają, że jest używane w niemal wszystkich technikach malarskich. Brakuje mu jedynie dobrej końcówki, dlatego jest najbardziej użyteczne w pędzlach płaskich.
Syntetyczne włókna
To włosie, wykonane jest z włókien poliestrowych, posiada cechy podobne do włosia z woła ale jego koszt jest znacznie niższy. Bardzo zwężone i elastyczne, ma wielką zdolność do zatrzymywania koloru i wody, jest też bardzo odporne na zużycie. Tradycyjnie najkorzystniejsze dla malarstwa olejnego. Jakość osiągnięta w produkcji tych pędzli sprzyja ich rozpowszechnianiu i wykorzystywaniu, z wielką korzyścią dla ochrony świata zwierzęcego.
Włosie wiewiórcze
Włosie najwyższej jakości, elastyczne i sprężyste. Uzyskiwane z ogonów wiewiórek szarych , najbardziej pożądane w liternictwie i pospolitych brązowych do malarstwa akrylowego i nie tylko. Pędzel z tym włosiem ma doskonałą przyczepność koloru. Używany głównie farbami olejnymi i akrylowymi.
Włosie kucyka
Miękkie ale mocne, pozyskiwane ze zwierząt co najmniej dwuletnich. Często mieszane z innym włosiem dla niedrogich farb wodnych. Pędzlom tym brakuje pamięci, co oznacza że nie wróci do punktu pociągnięcia pędzlem.
Włosie wielbłądzie
Nie pochodzi z wielbłądów jakby można było przypuszczać sugerując się nazwą. Najczęściej jest używane do pędzli piśmienniczych. Złożone z włosia wiewiórczego, koziego, wolego, lub jako mieszankę różnych włosi w zależności od przeznaczenia i pożądanej miękkości i kosztu pędzla. Włosie wielbłądzie podobnie jak kucyka nie powróci do punktu pociągnięcia pędzlem. Przeznaczone do techniki akwareli i liternictwa.
Świńska włosie / Szczecina naturalna
Uzyskane w wieprzy z kilku części świata. Włosie jest niepodobne do żadnego innego naturalnego przez to że formuje się w kształcie litery „V” i zwykle mają naturalną krzywą. Posiadają naturalną odporność na przetarcia i rozprzestrzeniają bardzo gładko i równomiernie wszystkie średnio gęste farby. Odznaczają się również wysoką higroskopijnością dzięki czemu polecane są zwłaszcza do malowania farbami, emaliami i lakierami produkowanymi na bazie rozpuszczalnika. Wybór tego pędzla zaleca się szczególnie do malarstwa olejnego, jest to tańsza alternatywa dla dobrej jakości miękkości włosia.
Borsucze
Idealne włosie do mieszania farb olejnych. Pochodzi z wielu zakątków świata i jest najbardziej dostępnym z możliwych o bardzo dobrej jakości. Sierść borsuka jest najgrubsza na końcówce włosia i stosunkowo cienkie u nasady, dzięki czemu ma charakterystyczny "puszysty" wygląd.
Typy włosia pędzli i ich użycie
Typ włosia | Olejne | Tempera | Akrylowe | Akwarele | Hobby | Restaurowanie | Werniksowanie |
Sobolowe Kolinsky | O | O | O | O | O | O |
|
Sobolowe czerwone | O | O | O | O | O |
|
|
Syntetyczne | O | O | O | O | O | O | O |
Włosie woła |
| O | O | O | O |
| O |
Wiewiórcze | O |
| O |
| O |
| O |
Kucyka |
| O |
| O | O | ||
Wielbłądzie |
|
|
| O | O | O | |
Świńskie | O |
|
| O | O | O |
Kolejnym elementem wyboru jest rączka. Profesjonaliści preferują uchwyty z wysokiej jakości drewna, które jest powszechnie malowane lun lakierowane. Dobry pędzel zdaniem malarzy powinien być dobrze wyważony, co jest bardzo istotne przy użyciu pędzli o większym rozmiarze. Z takim pędzlem artysta z powodzeniem może pracować kilka godzin bez zmęczenia ręki.
W zależności od użycia, pędzel może być krótki w zastosowaniu do prac małych i średnich rozmiarów ( akwarela, renowacje, hobby) lub długi do prac większych rozmiarów lub bardziej ogólnie przy sztalugach ( malarstwo olejne, akrylowe, temperowe).
Oprócz pędzli z drewnianą rączką stosuje się tańsze zamocowane w plastikowych trzonkach. Są bardzo efektowne i mają stosownie niższą cenę, co dla początkującego artysty jest ważnym czynnikiem, gdyż w swoim zastosowaniu nie są dużo gorsze niż pędzle z drewnianą rączką.
Jak rozpoznać dobry pędzel?
Tanie pędzle wykonane są ze szczeciny o różnych długościach włosia. Jeśli różnica ta oscyluje w granicach milimetra, taka różnorodność jest wręcz zalecana. Farba lepiej się rozprowadza na nierównych powierzchniach. Jeżeli jednak włosie przekracza te wymiary to oznacza, że nieuczciwy producent wypełnił pędzel dużo tańszym krótszym włosiem i pędzel będzie gorzej rozprowadzał farbę. Istotnym elementem jest też dobór grubości przekładek, które tworzą w naturalny sposób w szczecinie zbiorniczek na farbę. Jeśli pędzel zawiera mało szczeciny nie będzie dobrze malować, zwłaszcza jeśli zależy nam na nie powtarzaniu każdego pociągnięcia pędzlem.
Watro również zwracać uwagę na skuwkę, musi być zawsze z niklowanego mosiądzu lub złota aby uniknąć tworzenia się rdzy. Skuwki wykonane ze zwykłej blachy bardzo szybko rdzewieją, zwłaszcza przy użyciu dobrej jakości farb akwarelowych przenosząc rdzę na obraz.
Co świadczy o dobrej jakości pędzla?
Końcówki włosia powinny być rozdwojone, patrząc pod światło powinniśmy rozpoznać czy dotyczy to większości włosia, jeśli tak mamy gwarancję, że pędzel będzie dobrze utrzymywać farbę. Powinna również zostać zachowana równowaga pomiędzy grubością włosia przy skuwce a na czubku. Z pędzla nie powinny również wypadać pojedyncze włosia, gdyż grozi to pozostawieniem ich na obrazie w trakcie malowania. W celu sprawdzenia należy część pracującą przeczesać mocno ręką sprawdzając czy pędzel jest dobrze sklejony. Szczecina powinna być miękka i zarazem sprężysta.